Niska ja hartiakipu – sen tunnistaminen & hoito.

19.10.2015
Niskakipu alue punaisella
Hartiakipu oireilee yleensä punaisella merkityllä alueella hyvinkin voimakkaasti.

Miten tunnistaa hartiakipu? Esimerkiksi tension neck eli mahdollinen jännitysniska?

Miltä niskassasi / hartioissasi tuntuu työpäivän aikana? Tunnetko selvää hartiakipua tai väsymystä niskassa, voimattomuutta. Huomaatko selkeitä puolieroja tunnusteltaessa hartiaseutua? Pää ei käänny täyden liikeradan puittessa oikealle tai vasemmalle vaan liike on rajoittunutta.

Mistä oireilu johtuu? Monissa tapauksissa oireet johtuvat meistä itsestämme – työergonomia voi olla huono. Suurin osa työssäkävijöistä tekee istuma- eli näyttöpäätetyötä, jolloin hartiaseudun lihakset ovat passiivisessa venytyksessä jatkuvasti, istuma-asento on huono ja ryhti on lysyssä. Juuri se voi aiheuttaa hartiakipua. Eli kiinnitä jatkossa omaan ryhtiisi huomiota!

Lavan lähentäjä lihakset. m.rhomboideus minor & majorin lihaskunto vaikuttaa hartiakivun syntymiseen.
Lavan lähentäjä lihakset.
m.rhomboideus minor & major

Olkapäät saattavat tipahtaa eteenpäin, jolloin lavan lähentäjälihakset venyvät ääriasentoon, koska nämä lihakset ovat kiinnittyneet lapaluun reunaan ja olkapäiden liikkuminen vaikuttaa myös lavan asentoon.

Olkapäät tipahtavat eteenpäin -> lapaluu liikkuu mukana -> lapaluuhun kiinnittyneet lähentäjälihakset venyvät.

Useimmiten tämä kombinaatio aiheuttaa painetta, väsymystä tai jopa kosketusarkuutta niska-hartiaseudun alueella, vaikka syy voi olla todennäköisesti huonossa ryhdissä ja kireissä rintalihaksissa.

Miten hoitaa? – Hartiakivun oireet ovat joskus olleet pitkäkestoisia ja oireilla on vahva tapa palata uudestaan.

Aluksi suosittelen 3-6 kertaa 45 min hierontaa 1-2 viikon aikana, jolloin saadaan kudokset tottumaan hierontaan ja voidaan todeta hieronnan ensimmäisiä hoidollisia vaikutuksia.

Hierontojen lopulla teemme yhdessä asiakkaan kanssa passiivisia venytyksiä hierotulle alueelle tehostamaan jo tehtyä hoitoa.

Venytyksiä kannattaa joka tapauksessa tehdä tietyissä rajoissa, enemmän painoarvoa laitan voimaharjoitteluun, jolloin selän ja hartioiden lihaksia lähdetään vahvistamaan ja lisäämään voimaa lihaksiin.

Tällöin myös lihakset kestävät töissä syntyvää staattista jännitystä pidempään.
HUOM! Akuutissa vaiheessa passiiviset venytykset voivat jopa pahentaa tilaa.

Kylmähoito sopii erinomaisesti akuuttiin niska-hartiakipuun. Esimerkiksi kylmäpakkaus hartiaseudun alueelle 3-6 kertaa päivässä 15-20min kerrallaan.

Jokainen asiakas on kuitenkin täysin yksilöllinen eivätkä edellä mainitut asiat aina tarkoita, että kaikilla asiat ovat sillä tavalla. Jokaisen asiakkaan kanssa tehdään perusteellinen tutkimus ja haastattelu, jotta oireiden ja kipujen oikea syy ja alkuperä saadaa kartoitettua.

Hyvää kotihoitoa asiakkaalle on keppijumppa, jolloin mahdollisesti eteenpäin tipahtaneisiin olkapäihin saadaan liikettä ja hartiakipu voi vähentyä jo pelkällä yksinkertaisella jumpalla.

Jumpan pystyy suorittamaan tavallisella jumppakepillä tai esimerkiksi lakanalla tai pyyhkeellä.

Aloita liike pitämällä keppiä reilusti edessä.
Aloita liike pitämällä keppiä reilusti edessä.

 

Nosta jumppakeppi ylös ja ojennat kyynärpäät.
Nosta jumppakeppi ylös ja ojennat kyynärpäät.
Vie jumppakeppi lopuksi alas asti. Ja toista liike lopuksi toisinpäin.
Vie jumppakeppi lopuksi alas asti. Ja toista liike lopuksi toisinpäin. Toista liikettä noin 8-15 kertaa. Useamman kerran päivässä.

 

Nähdään Kalasatamassa! 🙂


Vastaa