Hyvä ryhti on hyvinvoinnin kulmakivi

21.09.2018

Muistatko tunteen, kun syystä tai toisesta menit tapaamaan esimerkiksi lääkäriä tai fysioterapeuttia ja sinua pyydettiin seisomaan kunnolla, koska ”Katsotaanpas tuo sinun ryhti.” 

Itse muistan elävästi ainakin peruskouluajalta edellä mainitun lauseen. Onko se fiksua kysyä? Noh, on ja ei. Itse olen jo jokunen aika sitten kartottanut töissä asiakkaiden ryhtiä ja selän kuntoa ns. ”passiivis-aktiivisella” taktiikalla. En pyydä asiakasta istumaan tai seisomaan täydellisessä ryhdissä. Miksi? Siksi, että kun jotain asiaa pyytää niin testattava keskittyy täysin toteutettavaan asiaan – minimoidakseen huonon ryhdin merkit. Mutta eikö se ole hyvä asia? Onhan se, mutta vaikeuttaa hyvän hoitosuunnitelman tekemistä. Minä haluan lähtökohtaisesti auttaa teitä ja selvittää yhdessä, että mikä asia kuormittaa kehoasi eniten ja mikä aiheuttaa esimerkiksi huonon ryhdin.
Sen sijaan, että testaisin ryhdin ja liikkuvuuden perinteisellä tavalla asiakan ollessa tietoinen asiasta niin tykkään tarkastaa esimerkiksi alustavaa ryhtiä jo asiakkaan kävellessä vastaanotolle. Miten askellus sujuu? Varaatko toiselle jalalle enemmän tai vähemmän painoa? Miten istut tuolilla jne. Nuo ovat semmoisia aitoja arjen tilanteita missä ehdin nopeasti vilkaista, miten käyttäydyt normaalitilanteessa ilman, että sinä välttämättä tiedät sitä ja näin ollen testitulos on todennäköisesti hiukan tarkempi vs perinteiseen vaihtoehtoon verrattuna.

Mutta minkä takia ryhdistä puhutaan niin paljon?

Sen takia, että huono keskivartalon hallinta altistavat lihasten epätasapainoisuutta ja sitä kautta paikallisena kipuna selässä joka pitkässä juoksussa näkyy huonona ryhtinä. Hyvä muistisääntö: Hyvä lihastasapaino, hyvä ryhti.

Päätetyöntekijät ovat riskiryhmässä saada huonon ryhdin itselleen puutteellisen ja rajoittuneen liikkumisen takia. Erityisesti yläselkä ja hartia painuu kumaraan helposti.  Joten vanha kunnon arkiliikunta ja urheilu missä koko vartaloa käytetään mahdollisimman tehokkaasti. Esimerkiksi sauvakävely on hyvä ns. matalan kynnyksen liikuntamuoto. Se ei vaadi kuin sauvat ja olet jo valmis! Reissu kohti parempaa ryhtiä ja kivuttomampaa arkea on joka kerta yhden askeleen lähempänä. Hyvä nivelten liikkuvuus on perusedellytys hyvälle ryhdille ja sitä kautta ryhti on hoivinvointimme tärkeimpiä kulmakiviä.

Mikäli sinua askarruttaa ryhtiaiheiset kysymykset niin ota ehdottomasti yhteyttä tai varaa aika hierontaan tai konsultaatioon. Kerron mielelläni lisää jos olet kiinnostunut 🙂

Nähdään Kalasatamassa!


Vastaa