Yleisesti selkävaivoista

06.06.2017

Heippa! Täällä taas uuden postauksen kanssa. 🙂

Aiheena tänään selkäkipu eli asiaa yleisesti erilaisista selkävaivoista ja siitä, mistä ne johtuvat ja miten niitä voidaan ennaltaehkäistä.

Mitään tiettyä vaivaa tai vammaa en ota suurennuslasin alle.

Jokaisella meillä on todennäköisesti jossain vaiheessa selkäkipuja (lieviä tai vaikeita).

Lääkärin vastaanotolle alaselkäkipujen vuoksi hakeutuvien määrä työikäisestä väestöstä on noin 4 – 7 % (naiset ja miehet yhteensä).

Useissa tapauksissa oireet ja kivut helpottuvat pääosin levon avulla. Vaivat voivat olla poissa pitkäänkin, mutta noin joka toisella potilaalla vaivat uusiutuvat 1 – 2 vuoden välein.

Harva potilas vaatii operatiivista hoitoa tai leikkausta vaivojen hoitoon.

Yksi tärkeimmistä asioista: valtaosa selkävaivoista johtuu liian rajusta, liian vähäisestä tai liian yksipuolisesta kuormituksesta. Eli tärkeää jokapäiväisessä elämässämme on, että fyysinen rasitus ja työasennot eivät toista liikaa samaa kaavaa.

Yleisohjeita selkävaivojen ehkäisyyn:

  • Painonhallinta
  • Oma henkinen vireys ja jaksaminen tasapainoon! (Väsyneenä altistaa itsensä erinäisten vammojen syntyyn!)
  • Jos on jo selkäkipuja niin vinkkejä ->
    • Aktiivista lepoa. Liikuntaa kevyesti, ei liian kuormittavasti.
    • Vältä pitkäaikaista rasitusta, esimkerkiksi istumista.
    • Kivun lievitykseen tarvittaessa kylmähoitoa eli esim. kylmäkalleja. Tarvittaessa useita kertoja päivässä.
    • Kipulääkkeiden mahdollisuus.
  • Kuntoutusvaiheessa (oireeton vaihe)
    • Vahvista erityisesti vatsa- ja selkälihaksia. (tukilihasten tärkeys)
    • Yleiskunnon kohotus esimerkiksi lenkkeily, jooga, pyöräily, sauvakävely. jne.
    • Riittävät yöunet ja hyvä ravinto.
    • Sulje arjesta selkää tarpeettomasti rasittavat tekijät mikäli mahdollista. Eli (työ)ergonomia kuntoon.

Jos kipua on jatkunut pitempään ja oireet ovat kroonistuneet voi edellä mainitut asiat johtaa lihaksen / lihasten käytön varomiseen ja sitä kautta kompensoivien lihasten uusiin kipupisteisiin.

Oireet pitkäaikaisissa kiputiloissa:

  • Lihaksistossa ja säteilyalueella tuntuva kipu
  • Lihasheikkous
  • Liikerajoitus

Tervetuloa Kalasatamaan!
Varaa heti aikasi alla olevasta linkistä. 🙂


Vastaa