Penikkatauti ja säären kiputilat

24.11.2015

Penikkatauti (syndroma tibialis medialis) on ärsyttävä vaiva. Penikoiden oireilua esiintyy paljon liikkuvilla ihmisillä, useimmilla ainakin kerran elämässä.

Penikkatauti on säären lihasaition oireyhtymä. Eniten penikkataudille altistuvat ihmiset sellaisissa urheilu- ja liikuntalajeissa, joissa on paljon ja jatkuvaa iskukuormitusta kuten juoksemisessa, jalkapallon pelaamisessa ja luistelussa.

Penikkatauti voi oireilla etummaisessa säärilihaksessa. (m. Tibialis anterior). Tai vastaavasti säären sisäosassa.
Penikkatauti voi oireilla etummaisessa säärilihaksessa sormeni osoittamassa kohdassa (m. Tibialis anterior) tai vastaavasti säären sisäosassa.

Suurin syy säären kipuiluun voi olla nopeasti kasvanut harjoittelun määrä ja intensiteetti.

Juostessa tai lenkkeillessä kivut alkavat yleensä vasta useamman kilometrin juoksun jälkeen.

Minun vinkkini säärien kipuilun ennaltaehkäisyyn on se, että treenaaminen kannattaa aloittaa rauhassa ja hillitysti. Alussa ei kannata juosta 20 km lenkkiä niin täysiä kuin pystyy.

Nuorilla ja lapsilla säären kiputilat voivat olla yleisempiä kuin aikuisilla. Tämä johtuu siitä, että koska jokaista lihasta ympäröi lihaskalvo, joka on ihon ja lihaksen välillä, ja nuorilla kasvavilla ihmisillä lihakset kasvavat todennäköisesti nopeammin kuin mitä lihasta ympäröivä lihaskalvo antaa myöden. Useimmissa tapauksissa penikkatauti ja penikkaoireet häviävät pelkällä levolla.

Hyvänä kotihoitona olen suositellut kylmähoitoa. Esimerkiksi treenien jälkeen mahdollisimman nopeasti kylmää kipualueelle 10-25 min ajan ja jos mahdollista, niin käytä jäätä / jääpussia.

Kylmähoito onnistuu myös suihkussa kylmällä vedellä, mutta tehokkain vaihtoehto on kylmäpakkaus suoraan kohdealueelle.

Kylmähoito lihaksiin on todella hyvä palautumiskeino; kylmä supistaa verisuonia ja veren virtaus kudoksiin hidastuu ja vähenee. Näinollen rasituksesta syntyneet mikrorepeämät ja tulehdustilat saadaan kuriin ja minimoitua mahdollisimman pienelle alueelle sekä ehkäistyä turvotusta.

Omatoimisen porrasjumpan on myös todettu olevan tehokas hoitomuoto.

käännetty kuva penikka
Aloita porrasjumppa asettumalla kuvanmukaisesti päkijöille ja anna nilkkojen ojentua täysin.
Nouse varpaillesi kuvanmukaisesti. Ja laskeudu rauhallisesti 1. kuvan tapaan alas. Toista 8-15krt.
Nouse varpaillesi kuvanmukaisesti ja laskeudu rauhallisesti 1. kuvan tapaan alas.
Toista 8-15 krt.

 

Kun hierontaa käytetään hoitona, on hyvä muistaa tehdä poikittaisia otteita, puserteluja ja ravisteluja.
Selinmakuulla voidaan tarvittaessa tehdä myös kylmähoitoa säären etuosaan, asiakas voi tehdä edellä mainittua kylmähoitoa myös itsenäisesti. 🙂


Vastaa