Voimaharjoittelu vs venyttely

23.03.2016

Onko voimaharjoittelu vastenmielinen sana?

Ei hätää, sillä pieni ja lyhyt voimaharjoittelu on vaivatonta ja jo pienikin treeni auttaa jaksamaan entistä enemmän.

Tunnetko niskoissa ja hartioissa väsymyksen tai jumituksen tunnetta?

Ajattelet, että vitsit pääsisinpä venyttelemään. Hetken kuluttua olet venytellyt niskasi kaikilla mahdollisilla venytysliikkeillä. Olosi helpottuu hetkellisesti, minuuteiksi, tunneiksi, ehkä päiviksi.

En vähättele venyttelyä ja sen tärkeyttä, se on ehdottomasti yksi tärkeimpiä kehonhuoltomenetelmiä. Tärkeintä kuitenkin on se, milloin venyttelee ja kuinka paljon. Voimaharjoittelu on alussa avainasemassa.

Kuvitellaanpa esimerkkitapaus

  • 40v työssäkäyvä henkilö
  • päätetyöskentelyä 8h päivässä
  • ei harrasta säännöllistä liikuntaa
  • päänsärkyä ja niskahartiaoireita ollut noin 6kk

Venyttelyä on toitotettu meille paljon ja monia kertoja. Vähättelemättä venyttelyä, on hyvä keskittyä myös voiman ja liikkuvuuden harjoittelun lisäämiseen.

Voiman lisääminen ja kasvattaminen niskan, kaulan ja yläselän lihaksiin vähentää tutkitusti niska-hartiaseudun oireita.

Fakta on se, että venyttely ei lisää lihasten voimaa, vaan venyttää lihasta ja kudoksia. Ja näin ollen pahimmat oireet saattavat helpottua hetkellisesti, mutta se ei ratkaise itse ongelmaa.

Niska-hartiaseudun ongelmien ratkaisu ei löydy selkäpuolelta

Useissa tapauksissa niska-hartiaseudun oireiden syntyperää lähdetään etsimään selän ja hartioiden puolelta. Mutta (kuten olen aikaisemmin maininnut), syy on todennäköisesti vartalon etupuolella ja rintalihaksissa.

Aina syy ei ole kuitenkaan pelkästään etuvartalon lihasten kunnossa.

Lihaksemme tekevät jatkuvasti töitä vaikka sitä ei aluksi niin mieltäisikään. Passiivisena tietokoneella istuminen rasittaa kehoa ja kroppaamme enemmän kuin uskommekaan. Näin ollen hyvästä voimasta on hyötyä esimerkiksi hyvän ryhdin aikaansaamiseen ja ylläpitämiseen.

Tervetuloa Kalasatamaan hoitamaan koko kehoa!


Vastaa